I vinterhavn

Hører man den aldersgruppe, hvor man er med båden i Middelhavet i flere år i træk, sejles der i sagens natur ikke hele tiden. Vintersejlads i Middelhavet er mulig, men vejret kan være meget barsk så de fleste 'lægger båden op' på den ene eller den anden måde.

Vi har været i vinterhavn så forskellige steder som i Vivero i Galicien, i Sevilla i Andalusien, i Barcelona og Sant Carles i Catalonien, i Messolonghi og Preveza i Grækenland, i Palermo på Sicilien og i Saint-Jean-de-Losne i Burgogne. Hvert af disse steder havde deres fordel og ulemper.

 Hvor har Troldand været i vintersæsonen?

2010-11 i Vivero: I dennne lille galiciske by kom vi til at overvintre fordi vi kunne gribe en chance der viste sig. 2011-12 i Sevilla: Det var i mange år en drøm at overvintre og opleve Semana Santa og Feria de Avril her 

2012-13 i Barcelona: Barcelona er en fin by, men der er så mange mennesker at man ind imellem tænker sit. Og så oplevede vi den catalanske nationalisme i fudt flor

2013-14 i Sant Carles de la Rapita: En slags mellemstation i en meget veldrevet (og meget) engelsk marina, hvor man klædte pænt om inden fredagsbaren. Men også en fin by. Et sted vi fandt ved en tilfældighed.
2014-16: Messolonghi: Hele to vintre tilbragte vi i dette lille hjørne af Grækenland, hvor sejlerne var de eneste turister og vinter-'communityet' var fabelagtigt 2016-17: Preveza: En ren industrialiseret båd-opbevaringsplads. Ingen egentlig marina, men effektivt og  tæt på lokal lufthavn. Men Preveza by overfor var fin

2017-18 i Palermo: En fantastisk by med et rigt kulturliv, b.la. det fantastiske operahus Teatro Massimo. International lufthavn tæt ved.

2018-19 i Saint-Jean de Losne: En havn på Saône floden (30 km fra Dijon), der hvor Canal de Burgogne begynder. TGV forbindelse fra Dijon direkte til CDG.  

 

Hvilke overvejelser skal man gøre sig?

Der mange muligheder og hensyn at tage, når man skal vælge vinterkvarter, og der findes ikke én rigtig løsning. Det er derfor vores erfaring at man ikke skal lave for mange planer (og huske at planer er til for at kunne ændres), og faktisk har vores eneste vinter-forhåndsreservation været i Sevilla. For mange aftaler og bindinger indskrænker mulighederne for at udnytte en her og nu situation. Det er som altid med sejlads, en række valg og prioriteringer mellem forskellige muligheder, individuelle hensyn og præferencer. Vælger man noget til så vælger man andet fra. I Sant Carles og den lille græske marina i Messolonghi gav samspillet med lokalmiljøet og samværet med sejlere fra andre lande helt andre oplevelser end storbyopholdene i Sevilla, Barcelona og Palermo, hvor det var det kulturelle udbud af arkitektur, museer, opera, teater og koncerter der var det vigtige.

Prisen spiller selvfølgelig en væsentlig rolle og man skal være opmærksom på at omkostninger ved at optage og søsætte kan være betydelige. Dertil kommer, at der mange steder beregnes ekstra for leje af bådstativ, lige som det er normalt at der betales separat for forbrug af el og vand, mens man står på land. Endelig er det som nævnt vigtigt, at sikre sig at man selv kan arbejde på båden, og ikke er bundet af marinaens folk til at udføre reparationer og vedligeholdelse. Og: kan man bo på båden mens den står på land, eller kommer der ekstraudgifter til hotel? Og: hvad er planerne for den videre færd?

Hvis man alternativt vil blive liggende i vandet vinteren over, er det endvidere meget vigtigt at marinaen er helt sikker (vinterstormene kan være voldsomme), samt at man har tillid til, at der holdes opsyn med båden mens man evt. er væk. Og til slut: vil man tilbage til Danmark undervejs er overvejelser om stedets placeringen i forhold til en international lufthavn selvfølgelig vigtig.

For at dele vores erfaringer har vi i Bådmagasinet skrevet en artikel, der belyser mulighederne:
Vinterhavn. På langtur uden for sejlsæsonen. (© Bådmagasinet 2017-12)