Bovpropel

Af økonomiske årsager havde vi sparet en bov-propel ud af vores oprindelige bestilling (vi synte vel egentlig også at det ville være unødvendigt 'snyderi'). Pga. bådens konstruktion med to ror (og dermed helt uden skruevand på rorerne), er manøvrering især i bak meget vanskelig, hvilket værftet ikke havde lagt skjul på da vi bestilte. Vi havde derfor fået de nødvendige □ 120 kabler trukket fra batteribanken til forskibet, så en evt efter installation ville være lettere. Pga. en fejl fra værftets side var selve røret til bov-propellen også blevet lavet (uden beregning). Desværre er standarden en Vetus propel på 4HP monteret i et 150 mm rør og det var jeg bange for var for lidt (en bov-propel skal fungere også når der er hård vind) noget der blev bekræftet af en engelsk Southerlt 110 ejer vi i sin tid mødte på værftet da vi hentede båden. 
Selve gangen i processen med fjernelse af røret og hvordan den endelige installation kom til at se ud efter monteringen af en Lewmar 6HP propel, kan ses i nedenstående billedserie.

Hullet til den ny 'tunnel' bores samtidigt med at det for lille monterede rør fjernes 

'Motoren til bow-propellen monteret på tunnelen set hhv forfra og fra oven

Det endelige resultat. De to sorte bokse hhv tv. og th. for motoren er varmesikring samt styrerælæ til ankerspillet.  

..... og vi har aldrig fortrudt men glæder os ove hver gang vi er i stand til at manøvrere på trange pladser uden at lave ulykker.