Teak i cockpit

Det største enkeltprojekt som vi ind til videre har gennemført har været at lægge teak på cockpitbænkene. I praksis foregik det ved at jeg hos en snedker indkøbte den nødvendige teak skåret ud dels i 45x12 mm lister m fals samt dels stykker på 16 x12 mm til brug for kanter, hjørner mv.
Herefter blev hele stykker monteret på en skabelon, nåddet med Sikaflex ™ og slebet, før det blev limet på kistebænkene med West™ epoxy og skruehullerne proppet. Processen kan følges i nedenstående billedserie.

Teakstavene købes hos en maskinsnedker og monteres på en template

Monteringen på templaten er næsten færdig

Der fuges med Sikaflex
 
Overskydende fugemateriale skæres (efter hærdning) af med en hobby kniv
Slibning med excentersliber eller (bedre) båndpudser Det færdige 'tæppe' af fugede teakstave limes på (West epoxy med passende filler)
Sidste 'pillerier' Og endelig færdig.... det ser da ganske godt ud?

Bagklogskabens klare lys er en frygtelig ting. Der er imidlertid et par ting jeg ville have gjort anderledes i dag. Desværre 'fedtede' jeg for meget med epoxyen og dette i kombination med at epoxyen tørrer stenhårdt op har betydet at der over tid er opstået hulheder mellem glasfiberen og teaken på et par steder. Dette samler uværgeligt fugt. Efter et par år valgte jeg således også at fuge de udvendige kanter (hvilket faktisk ser pænt ud). Skulle jeg imidlertid gentage projektet i dag ville jeg helt sikker have valgt også at bruge sikaflex (eller et andet tilsvarende produkt) i rigelige mængder (tandspartel?) til at lime med. Alt i alt må jeg dog sige at selv i dag 10 år senere er jeg ganske godt tilfreds med resultatet der stadig ser godt ud.

senest opdateret oktober 2015