en

s/y TROLDAND - om tursejlads og sejlsport

top
Page
Menu
News
Du er her:   Hjem > Den store tur > Tekst & billeder 2019 > Rhinen

Rhinen

Mellem Koblenz og Duisburg
I Koblenz forlades den fredelige Mosel og i samme ojeblik man har 'Deutches Eck' bag sig kan man mærke forskellen. Dels er der nu mellem 2½ og 3 knobs medstrøm og farten overgrunden ligger nu konstant på knapt 10 konob, dels er man nu på en særdeles befærdet vandvej med tæt tung trafik.
Mens skibe i ballast normalt holder sig pænt i styrbords side af løbet. Vælger store tungtlastede skibe på vej sydover mod strømmen hele tiden i den side af floden med mindst strøm (dvs indersiden af meandrerne), hvilket betyder at sådanne skibe (der i så fald markerer deres sideskift med en stort sort plade i sb side) skal passeres 'grønt mod grønt'. Dette giver en del zig-zag sejlads der ikke gøres nemmere af at man ind imellem indhentes af et større skibder overhaler. Alt i alt en sejlads der kræver stor koncentration og opmærksomhed.

Læs mere i Ries Dagbog

Billeder fra Rhinen, Köln og Duisburg

  39 images in this gallery

Statuen af Kaiser Wilhelm I som den står i sin magt og vælde (ved Deutches Eck)

 

Statuen af Kaiser Wilhelm I som den står i sin magt og vælde (ved Deutches Eck)

image 1/39

Svævebanen over Rhinen (ved Deutches Eck)

 

Svævebanen over Rhinen (ved Deutches Eck)

image 2/39

Statuen af Kaiser Wilhelm I som den står i sin magt og vælde (ved Deutches Eck), her med udsigt nordover langs Rhinen

 

Statuen af Kaiser Wilhelm I som den står i sin magt og vælde (ved Deutches Eck), her med udsigt nordover langs Rhinen

image 3/39

Det gamle torv i Koblenz

 

Det gamle torv i Koblenz

image 4/39

Det gamle torv i Koblenz

 

Det gamle torv i Koblenz

image 5/39

Og så ligger Deutches Eck bag os

 

Og så ligger Deutches Eck bag os

image 6/39

og strømmen er blevet mærkbar

 

og strømmen er blevet mærkbar

image 7/39

og strømmen er blevet mærkbar (dvs 2½-3 knob)

 

og strømmen er blevet mærkbar (dvs 2½-3 knob)

image 8/39

Jo længere nordpå jo mere industri

 

Jo længere nordpå jo mere industri

image 9/39

.... og strømmen bliver ved med at sikre en god fremdrift (10 knob SOG)

 

.... og strømmen bliver ved med at sikre en god fremdrift (10 knob SOG)

image 10/39

Köln forude

 

Köln forude

image 11/39

Köln forude

 

Köln forude

image 12/39

Köln forude, og derinde bag ved de høje huse ligger en

 

Köln forude, og derinde bag ved de høje huse ligger en "marina"

image 13/39

Bag ved de høje huse ligger en

 

Bag ved de høje huse ligger en "marina", bemærk Troldand

image 14/39

Huse genopbygget (efter 1945) i klassiske propertioner

 

Huse genopbygget (efter 1945) i klassiske propertioner

image 15/39

Kölner Dom

 

Kölner Dom

image 16/39

Kölner Dom

 

Kölner Dom

image 17/39

Kölner Dom

 

Kölner Dom

image 18/39

Kölner Dom

 

Kölner Dom

image 19/39

Så ligger Köln bag os

 

Så ligger Köln bag os

image 20/39

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri

 

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri

image 21/39

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri (her Bayer Leverkusen)

 

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri (her Bayer Leverkusen)

image 22/39

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri

 

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri

image 23/39

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri

 

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri

image 24/39

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri

 

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri

image 25/39

.... og så ind imellem lidt historie: Her resterne af Barbarossas borg (fra 1100 tallet)

 

.... og så ind imellem lidt historie: Her resterne af Barbarossas borg (fra 1100 tallet)

image 26/39

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri

 

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri

image 27/39

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri ... og trafik

 

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri ... og trafik

image 28/39

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri

 

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri

image 29/39

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri

 

.... og jo længere nordpå vi kommer jo mere industri

image 30/39

På vej ind i Duisburg Marina der ligger et par kilometer inde af en sidekanal

 

På vej ind i Duisburg Marina der ligger et par kilometer inde af en sidekanal

image 31/39

Marinaen i Duisburg

 

Marinaen i Duisburg

image 32/39

Duisburg Altstadt...men der er nu ikke meget der er bygget før 1945

 

Duisburg Altstadt...men der er nu ikke meget der er bygget før 1945

image 33/39

Duisburg Altstadt...men der er nu ikke meget der er bygget før 1945

 

Duisburg Altstadt...men der er nu ikke meget der er bygget før 1945

image 34/39

Duisburg Altstadt...men der er nu ikke meget der er bygget før 1945

 

Duisburg Altstadt...men der er nu ikke meget der er bygget før 1945

image 35/39

Duisburg Altstadt... og en interessant roterende skulptur

 

Duisburg Altstadt... og en interessant roterende skulptur

image 36/39

Duisburg Altstadt

 

Duisburg Altstadt

image 37/39

Der er ikke mange huse fra før 1945 i Duisburg, men børnene leger fint i de gen opbyggede center

 

Der er ikke mange huse fra før 1945 i Duisburg, men børnene leger fint i de gen opbyggede center

image 38/39

Der er ikke mange huse fra før 1945 i Duisburg, men teatret i baggrunden (?) er genopbygget

 

Der er ikke mange huse fra før 1945 i Duisburg, men teatret i baggrunden (?) er genopbygget

image 39/39

responsive miniSlider

« forrige top næste »
top
Page
Menu
News
top
Page
Menu
News
Hvor er vi?
Se Troldands 'position her og nu' hvis vi er inden for AIS rækkevidde

Seneste Opdateringer:
Ries dagbog 2019 (pdf)
Ries Dagbog 2020 (pdf)
Billedgalleri fra 2020 sejladsen

Ny oversigts-sider:
 

Besøgende på www.troldand.dk siden dec. 2007

Er du interesseret problemer om nationale mindretal, nationalisme og statsdannelser?
Så køb bogen om Europas politiske geografi:

 

og læs om Europa af stater, territorier og nationer i denne bog (som Sten har skrevet sammen med en tidligere kollega, klik på billedet for at se mere)
  
© Creative Commons