en

s/y TROLDAND - om tursejlads, sejlsport & rejser

top
Page
Menu
News
Du er her:   Hjem > Skibet

Sejlbåden over alle sejlbåde

 
Vores sidste sejlbåd var den 5. i rækken. Efter vores mening turbåden over all turbåde. Fantastiske sejlegenskaber hvadenten det drejer sig om atlanterhavssejlads til Acorerne eller fladvandssejlads i vadehavet.
En Southerly 110 bygget i 2005 hos Northshore i Itchenor ved Chichester Harbour i Sydengland. Det er den båd vi har haft i længst tid og som vi har sejlet mere end 25.000 sømil i.
Først en serie billeder, der viser hvilke utrolige muligheder der åbnes når man ikke er hæmmet af en stor dybgang.

Hvis du vil se nærmere på et enkelt billede kan serien ses 'manuelt' ved at føre musen ind over billedet, og skiftes ved at ved at klikke på dette.
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand
forside troldand

Og så lidt mere om båden:

 

Download profiltegning af Troldand (pdf)

 

For sejl i Øresund 

TROLDAND's dimensioner er:
'Builders Certificate':
(0386457 HIN, 110/42, MMSI 219006177) 
Loa.: 10,31 m, Lvl.: 9,22 m
Bredde: 3,54 m
Dybgang: 0,72m - 2,18m 
Deplacement: 6250 kg, 
Bruttotonnage: 9920 kg
Ballastvægt: 2205kg
Svingkølsvægt: 1050 kg
Samlet ballast: 3255 kg (47%)
Storsejl: 27m2, Genoa 27m2,
Genakker: 80 m2
 
  Båddåb i Chichester den 16. juli 2005, hvor vores gode engelske veninde forfatteren Jackie Wullschlager stod for båddåben. Et stort øjeblik, hvor en drøm gik i opfyldelse

Southerlies adskiller sig først og fremmest fra de sejlbåde vi kender i Danmark ved at de har sænkekøl, hvilket giver båden helt unikke muligheder under tursejlads. Tænk på hvilke små havne og ankerpladser du kan nå med en dybgang på bare 75 cm, for slet ikke at tale om mulighederne i tidevands-områder. Stabilitet er ikke noget problem, da ballastprocenten som det ses er betydelig. Men også apteringen er speciel fordi der skal skaffes plads til den store kølkasse midt i skibet. Dette problem er løst meget elegant og båden er særdeles rummelig for en 35 fods båd:

   
Layout. Bemærk at der er adgang til toilet-sektionen fra såvel agterkahyt som salon. Forkahytten har enkeltkøje der kan omdannes til dobbeltkøje   Fra bb agterud med navigationsbordet øverst til venstre og pantryforkanten til højre i billedet Bemærk kølkassen midt i billedet
 

Pantry er vinkelformet og placeret i bb side, to vaske, varmt og koldt trykvand, manuel fersk-vandspumpe, køleboks og komfur med grill. Døren tv i billedet leder til agterkahytten

 

Kig fra hovedskottet midtskibs bagud mod bb. Bemærk forkanten af pantry samt kølkassen bag mastestøtten

 
Kig fra navigationspladsen i sb fremad mod bb. bemærk toppen af kølkassen midt i billedet og instrumentpanelet (m navtex og barograf) til højre i billedet   Agterkahytten har en stor dobbeltseng toiletbord og to skabe med rigelig stuveplads. I sb side er der direkte adgang til toiletsektionen (som englænderne siger: "owners cabin with vanity section and en-suite facilities")

Se fuldstændig udstyrsliste

Denne side er senest revideret i november 2017

 

Undermenu

« forrige top næste »
top
Page
Menu
News
top
Page
Menu
News
Hvor er vi?
Se Troldands 'position her og nu' hvis vi er inden for AIS rækkevidde

Seneste Opdateringer:
Billedgalleri fra 2020 sejladsen 
Billedgalleri fra 2021 sejladsen 
Billede fra vores tur til Jordan (2021)
Billeder fra vandreture på Madeira (2022)
Billeder fra tur til Peru, Bolivia & Argentina (2022)
Billeder fra vores tur til Mongoliet (2023)
 
Ny oversigts-sider:
 

Besøgende på www.troldand.dk siden dec. 2007

Er du interesseret problemer om nationale mindretal, nationalisme og statsdannelser?
Så køb bogen om Europas politiske geografi:

 

og læs om Europa af stater, territorier og nationer i denne bog (som Sten har skrevet sammen med en tidligere kollega, klik på billedet for at se mere)
  
© Creative Commons