Fra Port Napoleon til Avignon (september 2018)
Turen op ad de franske (og europæiske) vandveje må nødvendigvis starte med et langt stræk op ad de to store franske floder Rhône og Saône. Ptoblemet er her at især Rhone i forårssæsonen kan byde på betydelige vandmængder og modstrøm. Vandgennemstrømningen måles som antallet af m3/sek og nøglestationen er slusen ved Beaucaire hvor en tommelfinger regel siger at med mere end 1200 m3/sek skal man ikke forsøge sig med begrænset motorkraft som på Troldand. Netop derfor har vi planlægt vores tur op så den ligger i eftersommeren og med ennemstrømning på mellem 450 og 600 m3/sek oplevede vi da aldrig mere end mellem 1 og 2 knobs modstrøm. Turen til Lyon er på 325 km (på kanalerne måles i km), som vi klarede på 12 dage med god tid til at opleve undervejs. Især vores et dages stop i den gamle paveby Avignon var en fin oplevelse (se nedenfor).
Læs mere i Ries dagbog
Vælg et billede og brug piletaster (eller 'swipe'), for at se billederne i stor størrelse
I en periode på næsten 100 år i det 14. århundrede flyttede en rækkr franske paver deres residens til Avignon (her var tilsyneladende tale om rå magtkamp mellem gejstelige og verdselige interesser). Disse år har selvfølgelig sat deres tydelige spor fordi byen som såden fik en økonomisk opblomstring. Mest imponerende er selvfælkelig pavepaladset men også bymuren og den berømte 'Pont d'Avignon' var spændende at se.
Vælg et billede og brug piletaster (eller 'swipe'), for at se billederne i stor størrelse
og læs om Europa af stater, territorier og nationer i denne bog (som Sten har skrevet sammen med en tidligere kollega, klik på billedet for at se mere)
© Creative Commons