en

Ries dagbog

2019

Tirsdag den 9. april
Afgang fra Grenågade 5 klokken fem minutter i seks og var fremme på vores Hotel Claret i Bercy klokken elleve. Vores værelse ikke klar, så vi kiggede på kortet og gik en tur i den nærliggende Park Bercy. Ud over, at den ligger i nærheden af vores hotel, så ligger der en kæmpe arena i nærheden, så her var mulighed for at dyrke flere sportsgrene, der var liv og glade dage. Fandt et sted lokalt og spise frokost og fik nogle meget lækre andebryster med ingefær og honning... tror vi vil spise her igen senere. Tilbage til hotellet, hvor vi blev indkvarteret og tog os en tiltrængt eftermiddagslur. Det var meget svært at komme på højkant igen, men det lykkedes dog. Tog til en metro til Madeleine, så kirken og gik til Place de la Concorde. Kiggede op ad Champs Elisé, og slentrede gennem Tuillerierne op til Louvre. Så havde vi gjort to parker i dag og var ret tilfredse med os selv og tog tilbage til Bercy for at spise aftensmad. Fandt et sted hvor vi fik en salat, hvorefter vi faldt om på puden.

Onsdag den 10. april
Havde hjemmefra købt biletter til en udstilling om Tout Anch Amons skatte i Grand Halle de la Vilette og skulle være der klokken tolv. Skulle køre næsten en time i metroen. La Vilette er der hvor Paris' kødby og fødevaremarked var i gamle dage. Det er nu et moderne park- og sports­område med mange udstillingshaller. Masser af mennesker på udstillingen, og der er udstillet en masse ting, der ikke har været udstillet før udenfor Ægypten. Jeg glædede mig til at se den store guldmaske, fra Tout Anch Amons grav. Den så jeg, da jeg var i Paris i 1967. Kunne ikke finde den, løb udstillingen igennem flere gange, men nej! Spurgte de unge piger der passede på udstillingen! De vidste ikke noget! Fandt endelig en, der vidste at den ikke er udstillet.... øhhh. Blev jeg skuffet? nej men måske lidt snydt. Nå, men udstillingen er flot, men godt, at vi ikke var taget til Paris for udstillingens skyld.

Tilbage til Bercy og gik på film-museet, der ligger næsten lige ved siden af vores hotel. Det er tegnet af Frank Gehry (ham med Guggenheim Bilbao som vi besøgte i 2010), og faldt fint ind i omgivelserne; er slet ikke så outreret som nogle af de øvrige bygninger vi har set, der er designet af ham. Så vi spiste aftensmad, hvor vi spiste frokost i går og kastede os ud i et oksekødsorgie af dimensioner. En Côte  du Beuf på 1200 gram med bernaise (klima-svineri vil nogen sige, men de smagte f...me godt).

Torsdag den 11. april
Egentlig syns vi, at vi er ret gode til at finde rundt i det parisiske metro- og togsystem.... indtil vi så toget til Versailles køre fra den modsatte perron..... (sporskifte få minutter før afgang ovi havde ikke kigget kontinueret påde elektroniske skilte) det var så lige 25 minutters ventetid. Men som alle andre ældre turister var vi i rigtig god tid! Mens vi ventede kom vi i snak med nogle Armenere, de var meget snakkesaglige og vi nåede at få en del af deres livshistorie: efterkommere af flygtninge fra den tyrkiske forfølgelse (folkedrab?) på de lokale armenere og nu boende i Bulgarien. Det foregik på engelsk og tysk. En Colombianer kom vi også i snak med, da han gjorde os opmærksom på at toget også denne gang kom til en anden perron end der var annonceret! I toget snakkede vi med en englænder der rejste med sin franske kone og søn.... Brexit blev nævnt... han var ikke glad for situationen.

For at undgå ventetid, så havde vi købt billetter til Versailles på forhånd; og gud ske tak og lov for det. Der var en flere hundrede meter lang kø, som vi kom udenom. Inde i slottet gik man i det der var værre end gåsegang. Der var rigtig mange gæster. Det umiddelbare indtryk af Versailles var, at her havde der levet en familie som havde beriget sig, og slet ikke skammede sig over at vise det frem,... At den franske revolution fulgte efter et kongedømme, der udviste en sådan ekstravagance er egentlig ikke underligt.
Parken omkring Versailles er enorm. En landsby blev nedlagt, så kongen kunne på plads til sine haveanlæg. Stens knæ har det meget bedre, men vi havde ikke lyst til at udfordre skæbnen, så vi hyrede en golfbil i en time: ”Versailles by golf car”. Tøffede ned til lille- og store Trianon fik set store dele af parken, men slet ikke det hele, virkelig et imponerende anlæg. Inden vi tog tilbage spiste vi frokost i Versailles, på (som Sten siger en gynæ[ø]kologisk restaurant; det går forhåbentlig lige op med hvad vi spiste af oksekød i går?

Aftensmaden spiste vi (igen) på La Terrasse Bercy, nu vores stam-restaurant i Bercy, SÅ god mad! (redaktionel tilføjelse: jeg fik en risotto med Croquille Saint Jaques, hummer sauce og permesan, noget af det bedste jeg længe har smagt... og så et glas Leffe Blonde dertil). Derefter hjem og pakke. Der er noget lettere at pakke, når man ikke skal flyve og tænke på væsker, vægt oma.

Fredag den 12. april
Stille og rolig morgen hvor vi bare skulle bringe os selv til Gare de Lyon. Det er kun en station med metroen. Var der selvfølgelig i god tid og fandt vores pladser i toget. Sten har brugt noget tid på at oversætte sin seneste  artikel i Bådmagasinet til engelsk, han havde fået en mail fra Southerly klubben at de manglede stof til år ets udgivelse. Den blev så færdig i morges, så jeg læste korrektur på den i toget. Den er blevet god og får titlen: Tracing Odysses. Besluttede os til at tage en taxa fra Dijon til St. Jean de Losne, det blev € 70. Taxachaføren fortalte, at vi var de første der skulle til havnen i år, men vi så nu flere mennesker på bådene her. Var fremme allerede ved firetiden, og fik lukket op og lagt det meste på plads. Dejligt at være fremme og falde lidt til. Gik i supermarkedet og fik købt det allermest nødvendige, så nu er vi klar til week-enden. Havde en stille aften, hvor vi faldt til ro. Nabobåden har været beboet hele vinteren og er nogle meget søde mennesker. Mødte nogle danskere, som skal være her i to uger. Roen blev lidt forstyrret, da Sten ikke kunne finde sin telefon... Da det gik op for os at den var blevet glemt i taxaen, gik Sten op til havnekontoret, som hjalp ham med at kontakte taxaselskaberne. Ved den første han kontaktede var der bid! Hurra, telefonen bliver afleveret her i morgen.

Lørdag de 13. april
Kold nat! Sten var oppe og sætte temperaturen op i løbet af natten, så det var dejligt lunt da jeg vågnede. Vi tog den med ro og bestemte os til ikke at have for store projekter for i dag. Pakkede det sidste ud og kom næsten helt på plads. Var lige et oppe i supermarkeder, og kom til at købe nogle flasker rødvin, som vi skal prøve inden vi sejler videre... for måske skal vi købe til lager. Går stadig og lurer lidt på, hvordan vi skal få kontrolleret at skruen er ren: skal vi dykke eller skal vi have båden på land. Det er lidt kompliceret her på værftet. Vores nabo gjorde os opmærksom på at naboværftet har en kran, og at deres priser er mere frem­kommelige end her. Gik over og talte med dem.....Og ja! det kunne lade sig gøre. Skal op mandag ved ellevetiden. Bliver spændende at se hvordan Troldand ser ud under vandlinien.
Da vi var ovre på naboværftet, så vi at den 'californiske' båd Emily, ligger her. Vi kiggede over og Cindy er kommet. Fik en kort sludder.

Søndag den 14. april
Vi puttede os lidt da vi vågnede, for der var koldt udenfor. Sten besluttede sig til at når temperaturen nåede ti grader så ville han starte projekt: dækvask. På det tidspunkt ville jeg så begynde med at vaske lofter og vægge ned. Temperaturen nåede de ti grader sidst på formiddagen og så gik vi i gang. Nåede ikke at blive færdige inden vi skulle i supermarkedet og hente brød. Blev dog færdige inden en sen frokost, hvorefter vi fik en velfortjent ”morfar”. Cindy har kigget forbi, og inviteret os til middag i morgen. Hyggeligt.

Mandag den 15. april
Det var så i dag vi skulle på land. Værftet Blanquart ligger lige rundt om hjørnet i en anden del af havnen og kranen vender ud til Canal de Burgogne, så vi skulle gennem en lille sluse for at kommer derover. Det gik fint og vi lå fortøjret foran kranen ved ti-tiden. Havde fået at vide at der skulle en båd op før os og vi kunne se at de arbejdede på den.

Troldand kom op ved elleve-tiden og vi havde fået lov at lege trykspuleren, så vi gik straks i gang med arbejdet. På selve skrogsiden var der kun et lag slim, som let lod sig spule af og på skruen var der nogle ruer, og noget kalk,- det var lidt slemt, men til at håndtere. Må indrømme at skruen ikke skinner men den er god nok til resten af sæsonen. Var færdige ved halv et tiden og vi skulle først i vandet efter frokost (klokken to). Der var en bænk i solen lige ned til kanalen hvor vi satte os ned og nød at solen var ved at bryde igennem, at en svane var ved at gøre sin rede klar og mediterede,- hyggeligt. Ganske som planlagt kom vi i vandet klokken to og vi sejlede tilbage op vores plads, i god ro og orden.

Vandhanen ved køkkenvasken lækker mere og mere, det er ikke længere muligt at ignorere det. heldigvis er der en til Brico (en fransk byggemarkedkæde) inden for cycleafstand, så der må vi til i morgen.
Efter sådan et projekt var det dejligt at skulle til middag hos Cindy. Det var dejligt. Hun havde lavet lasagne, og en dejlig salat. Hyggelig aften.

Tirsdag den 16. april
Vejrudsigten varslede regn hele dagen og Sten var efter vores tur på land i går radbrækket i middelsvær grad. Så det blev mest en restitutionsdag. Mellem bygerne tog vi cyklerne frem og kørte ud til Brico'en for at se om de havde en vandhane. Fandt noget der muligvis kunne bruges, men vi var ikke helt sikre, så Sten gemte den der var bedst egnet (der var nemlig kun en på hylden) inde bagest på hylden. Så gik vi i supermarkedet lige ved siden af, men var ikke imponerede, fik ikke købt meget.

Onsdag den 17. april
Nu er det ved at blive lunt; indtil nu har det været minusgrader om natten, men i nat var Sten nød til at stå op midt i nat for at skrue ned for varmen! I følge vejrudsigten, ser det ud til at vejret er ved at ændre sig til det bedre. Sten gik i gang med anden gang dæksvask. Og jeg gik i gang med støvsugningen. Den vandhane vi havde set på måtte vi have og vi tog igen en tur til Brico for at købe den...., der lå hvor Sten havde skjult den. Blev bragte hjem, efter at have besøgt den Lidl, der ligger ved siden af men vi havde glemt eksisterede. Der kunne vi finde fine varer. Efter frokost ville Sten lige se på vandhaneproblemet. Mod forventning gik han i gang med projektet og gav en forestilling af ”slangemennesket arbejder i skabet under vasken.”. Der blev bandet i begrænset grad, en han udstødte også et lettelsens suk: 'thank God for EU' og standardisering. Der kunne let være opstået problemer med at samle slanger hvis samlingerne ikke havde været ens!

Torsdag den 18 april
Solen skinnede da vi vågnede og da klokken blev ti var det allerede 20 grader. På dette tidspunkt havde jeg været oppe og sætte en vask i gang, og vi havde spist morgenmad. Sten var i gang med at forberede sit ”dæk-restaurerings-projekt”. Vasken blev overstået, ”dæk-restaurerings-projektet” fortsatte dagen igennem og jeg fik gjort lidt mere rent. Stens ildhu er imponerende! Hans største problem er at jeg ikke kommer for tæt på,- for så kommer der sikaflex-jams over hele båden,- og guderne skal vide hvordan det sker.

« forrige top næste »
Hvor er vi?
Se Troldands position 'her og nu' hvis vi er inden for AIS rækkevidde (pt. ude af drift pga manglende Mast/antenne ved vores kanalsejlads.

Seneste Opdateringer:
For nørderne: Lidt statistik om økonomi (pdf)
For nørderne:
Statistik om distancer mm (pdf)
Rie's dagbog 2018 (pdf)
Ries Dagbog fra Etiopien 2019 (pdf)

Ny oversigts-sider:

Påske i Palermo
Billeder fra Etiopien 2019

Sæson 2019:
Tekst og billeder (opdateret  14/4)
Ries on-line dagbog (opdateret 18/4)
Er du interesseret i Politisk Geografi?

Læs om Europa af territorier og nationer i denne
bog som Sten har skrevet sammen
med en
tidligere kollega (klik på billedet for at se mere)